ELS LÍMITS DEL CONTE


DAVID ROAS (Barcelona, 1965)

És escriptor i professor titular de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat Autònoma de Barcelona, on també dirigeix el Grupo de Estudios sobre lo Fantástico (GEF).

Entre les seves obres de ficció destaquen els volums de contes i microrelats Los dichos de un necio (Los trabajos de Sísifo, 1996; reeditat para i-book, Digitalia, Nova York, 2010), Horrores cotidianos (Menoscuarto, Palencia, 2007; i Borrador Editores, Lima, 2009) i Distorsiones (Páginas de Espuma, Madrid, 2010), amb el qual ha obtingut el VIII Premi Setenil al millor llibre de contes de l'any. Així mateix, és autor de la novel·la negra Celuloide Sangriento (1996; reeditada para i-book, Digitalia, Nova York en 2011), i el llibre de cròniques humorístiques Meditaciones de un arponero (e.d.a., Màlaga, 2008). A l'agost de 2012 es va publicar el seu llibre de microrelats Intuiciones y delirios (Micrópolis, Lima, Perú).

Alguns dels seus contes i microrelats han estat recollits en diverses antologies: Ciempies. Los microrrelatos de Quimera (Montesinos, Barcelona, 2005), Mutantes. Narrativa española de última generación (Berenice, Còrdova, 2007), Perturbaciones. Antología del relato fantástico español actual (Salto de Página, Madrid, 2009), Por favor sea breve 2. Antologia de microrrelatos (Páginas de Espuma, Madrid, 2009), Más por menos. Antología de microrrelatos hispánicos actuales (Sial, Madrid, 2011), Los oficios del libro (Libros de la Ballena, Madrid, 2011)  y Las mil caras del monstruo (Bracket Cultura, 2012).

Especialista en literatura fantàstica, ha dedicat a aquest gènere diverses obres, entre les quals cal destacar els següents assajos: Teorías de lo fantástico (Arco/Libros, Madrid, 2001), Hoffmann en España (Biblioteca Nueva, Madrid, 2002), De la maravilla al horror. Los orígenes de lo fantástico en la cultura española (1750-1860) (Mirabel, Vilagarcía de Arousa, 2006), La sombra del cuervo. Edgar Allan Poe y la literatura fantástica española del siglo XIX (Devenir, Madrid, 2011) i Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico (Páginas de Espuma, Madrid, 2011; IV Premio Málaga de Ensayo). Així mateix, ha publicat les antologies El castillo del espectro. Antología de relatos fantásticos españoles del siglo XIX (Círculo de Lectores, Barcelona, 2002), Cuentos fantásticos del siglo XIX (España e Hispanoamérica) (Marenostrum, Madrid, 2003),) i, en col·laboració amb Ana Casas, La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (Menoscuarto, Palencia, 2008).



ANA CASAS



És doctora en Lletres (Literatura Espanyola) per la Universitat de Neuchâtel (Suïssa). Especialista en narrativa moderna i contemporània, ha publicat els llibres El cuento español en la postguerra i La autoficción. Reflexiones teóricas, així com les antologies de relats La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (en col·laboració amb David Roas) i Voces disidentes. Cuentos de la generación del medio siglo. També és autora de diversos articles i capítols de llibres sobre autors del segle XIX i XX com Valle-Inclán, Salvador Rueda, Julián Ayesta, Cristina Fernández Cubas o Javier Tomeo.


En la seva faceta com a docent ha estat professora de literatura espanyola a les universitats de Neuchâtel, Autònoma de Barcelona i Pompeu Fabra. Actualment treballa a la Universidad de Alcalá com a investigadora del Programa Ramón y Cajal.



MERCEDES ABAD (Barcelona, 1961)

Va estudiar Ciències de la Informació a la Universitat Autònoma d'aquesta ciutat. Es va estrenar com a escriptora amb Ligeros libertinajes sabáticos (1986), un llibre de contes que va ser guardonat amb el premi Sonrisa Vertical. Ha publicat els llibres de relats Felicidades conyugales, Soplando al viento i Amigos y fantasmas, guanyador del premi  NH Vargas Llosa  l’any 2004. L'any 2000, va publicar la seva primera novel·la, Sangre. A més dels llibres de narrativa, és autora també de l'assaig Sólo dime dónde lo hacemos, i de guions de radi i obres teatrals com Pretèrit perfecte, Se non è vero i Bunyols de Quaresma. Ha realitzat la versió teatral de Las amistades peligrosas, de Christopher Hampton, i ha col·laborat en la dramatúrgia de l'espectacle XXX amb l'adaptació de la Filosofía en el tocador, del marquès de Sade, produïda per La Fura dels Baus. És col·laboradora habitual de diversos mitjans de comunicació. Les seves cròniques per al suplement Cataluña d'El País han estat reunides en el volum Titúlate tú.
Els seus últims treballs publicats són El vecino de abajo (Edit. Alfaguara, 2007) i Media docena de robos y un par de mentiras (Edit. Alfaguara, 2009).