És escriptor i professor titular de
Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat Autònoma de
Barcelona, on també dirigeix el Grupo de Estudios sobre lo Fantástico (GEF).
Entre les seves obres de ficció destaquen
els volums de contes i microrelats Los
dichos de un necio (Los trabajos de Sísifo, 1996; reeditat para i-book, Digitalia,
Nova York, 2010), Horrores cotidianos
(Menoscuarto, Palencia, 2007; i Borrador Editores, Lima, 2009) i Distorsiones (Páginas de Espuma,
Madrid, 2010), amb el qual ha obtingut el VIII Premi Setenil al millor llibre
de contes de l'any. Així mateix, és autor de la novel·la negra Celuloide Sangriento (1996; reeditada
para i-book, Digitalia, Nova York en 2011), i el llibre de cròniques humorístiques
Meditaciones de un arponero (e.d.a.,
Màlaga, 2008). A l'agost de 2012 es va publicar el seu llibre de microrelats Intuiciones y delirios (Micrópolis,
Lima, Perú).
Alguns dels seus contes i microrelats han
estat recollits en diverses antologies: Ciempies.
Los microrrelatos de Quimera (Montesinos, Barcelona, 2005), Mutantes. Narrativa española de última
generación (Berenice, Còrdova, 2007), Perturbaciones.
Antología del relato fantástico español actual (Salto de Página, Madrid,
2009), Por favor sea breve 2. Antologia
de microrrelatos (Páginas de Espuma, Madrid, 2009), Más por menos. Antología de microrrelatos hispánicos actuales (Sial,
Madrid, 2011), Los oficios del libro
(Libros de la Ballena, Madrid, 2011) y Las mil caras del monstruo (Bracket
Cultura, 2012).
Especialista en literatura fantàstica, ha
dedicat a aquest gènere diverses obres, entre les quals cal destacar els
següents assajos: Teorías de lo
fantástico (Arco/Libros, Madrid, 2001), Hoffmann en España (Biblioteca Nueva, Madrid, 2002), De la maravilla al horror. Los orígenes de
lo fantástico en la cultura española (1750-1860) (Mirabel, Vilagarcía de
Arousa, 2006), La sombra del cuervo.
Edgar Allan Poe y la literatura fantástica española del siglo XIX (Devenir,
Madrid, 2011) i Tras los límites de lo
real. Una definición de lo fantástico (Páginas de Espuma, Madrid, 2011; IV
Premio Málaga de Ensayo). Així mateix, ha publicat les antologies El castillo del espectro. Antología de
relatos fantásticos españoles del siglo XIX (Círculo de Lectores,
Barcelona, 2002), Cuentos fantásticos
del siglo XIX (España e Hispanoamérica) (Marenostrum, Madrid, 2003),) i, en
col·laboració amb Ana Casas, La realidad
oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (Menoscuarto, Palencia,
2008).
ANA CASAS
És doctora en Lletres (Literatura Espanyola)
per la Universitat de Neuchâtel (Suïssa). Especialista en narrativa moderna i
contemporània, ha publicat els llibres El
cuento español en la postguerra i La
autoficción. Reflexiones teóricas, així com les antologies de relats La
realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (en col·laboració
amb David Roas) i Voces disidentes.
Cuentos de la generación del medio siglo. També és autora de diversos
articles i capítols de llibres sobre autors del segle XIX i XX com
Valle-Inclán, Salvador Rueda, Julián Ayesta, Cristina Fernández Cubas o Javier Tomeo.
En la seva faceta com a docent ha estat
professora de literatura espanyola a les universitats de Neuchâtel, Autònoma de
Barcelona i Pompeu Fabra. Actualment treballa a la Universidad de Alcalá com a
investigadora del Programa Ramón y Cajal.
MERCEDES ABAD (Barcelona, 1961)
Va estudiar Ciències de la Informació a la Universitat Autònoma
d'aquesta ciutat. Es va estrenar com a escriptora amb Ligeros libertinajes sabáticos (1986), un llibre de contes que va
ser guardonat amb el premi Sonrisa Vertical. Ha publicat els llibres de relats Felicidades conyugales, Soplando al viento i Amigos y fantasmas, guanyador del premi
NH Vargas Llosa l’any 2004. L'any 2000, va publicar la seva
primera novel·la, Sangre. A més dels
llibres de narrativa, és autora també de l'assaig Sólo dime dónde lo hacemos, i de guions de radi i obres teatrals
com Pretèrit perfecte, Se non è vero i Bunyols de Quaresma. Ha realitzat la versió teatral de Las
amistades peligrosas, de Christopher Hampton, i ha col·laborat en la dramatúrgia
de l'espectacle XXX amb l'adaptació de la Filosofía en el tocador, del marquès
de Sade, produïda per La Fura dels Baus. És col·laboradora habitual de diversos
mitjans de comunicació. Les seves cròniques per al suplement Cataluña d'El País
han estat reunides en el volum Titúlate
tú.
Els seus últims treballs publicats són El vecino de abajo (Edit. Alfaguara, 2007) i Media docena de robos y un par de mentiras (Edit. Alfaguara, 2009).